Povedzme si narovinu. Pi akomkoľvek projekte sa nikdy nedá na sto percent zaručiť úspech. Môžete len zvýšiť šance na jeho úspech vďaka aktuálnym best practices a prispôsobení vašich skúseností v novej situácii, ktoré sa v minulosti osvedčili. To isté plati aj o SEO.

Ak aj vy chcete spustiť nový SEO projekt alebo sa chystáte optimalizovať stránku, tak v tejto prípadovej štúdii sa dozviete, ako sme postupovali pri zakladaní nového portálu o cvičení fitnessrevolution.sk.

Cieľ bol veľmi jednoznačný. Maximalizovať návštevnosť z Google.

 

Hosting a doména

Každá web stránka stojí na dvoch pilieroch a tými sú doména a hosting, ktoré tiež dokážu v malej miere ovplyvniť SEO.

Keďže hosting ovplyvňuje rýchlosť načítania stránky a teda aj užívateľskú skúsenosť, mohlo by sa stať, že keby ľudia klikli na výsledok vo vyhľadávaní, ktorý by sa dlho načítal, od netrepezlivosti by okno zatvorili a klikli na iný. Inak povedané, je to signál pre Google, že daný výsledok môže byť nerelevantný.

Na Slovensku sú len dva hostingy a registrátori domén, ktorí stoja za to. Sú nimi WY a Websupport.

Doména takisto môže ovplyvniť vaše pozície. Síce už nie tak výrazne ako kedysi, ale stále je to faktor, ktorý Google zohľadňuje. Jednak či je to silný brand, ktorý je hľadaný, ale aj či doména má kľúčové slovo, z ktorého je jasné, o akú oblasť ide.

Preto aj vybraný názov domény v sebe obsahuje slovo “fitness”, z ktorého je jasný kontext – ide cvičenie. Kľúčové slovo síce nie je podmienka, ale vie to pomôcť.

V neposlednom rade sa na doménu pozeralo aj zo širšieho hľadiska ako len “optimalizačného”. Išlo najmä o to, aby názov nebol príliš úzko zameraný, ale umožňoval v budúcnosti rozširovať pole pôsobenia aj na ďalšie súvisiace oblasti ako napr. stravovanie či športové aktivity. Taký názov posilka.sk by bol fajn, ale je príliš úzko špecializovaný len na ľudí, ktorí chodia do posilňovní.

 

Tvorba web stránky

Pri samotnej tvorbe stránky ide pri SEO hlavne o to, aby sa dali ľahko optimalizovať on page faktory ako nadpis Title, h1, h2, metadescription, alta tagy obrázkov a takisto technické parametre webu ako napr. rýchlosť načítania a pod.

V tomto smere jednoznačne vyhráva CMS WordPress, pretože na pár klikov dokážete všetko potrebné nastaviť. Navyše, cez rôzne WordPress pluginy dokážete doplniť takmer akúkoľvek funkcionalitu.

Navyše, tvorcovia projektu si veľmi potrpia na flexibilite a rýchlosti aplikovania vecí do praxe a nestrpeli by, keby mali čakať na programátora x dní, kým by sa mu uráčilo.

 

Preto sme zvolili WordPress šablónu Divi, s ktorou dokážete mať na 99% celý dizajn pod kontrolou pár klikmi v kombinácii so SEO pluginom Yoast.

 

Zistenie potenciálu pre SEO

Ak by ste boli na anglicky hovoriacom trhu, žiadny potenciál návštevnosti by ste veľmi robiť nemuseli, pretože tam sú vyhľadávanosti obrovské na všemožné témy. Na druhej strane, malé päť miliónové Slovensko také obrovské hľadanosti nemá vo všetkých oblastiach.

Z tohto dôvodu je lepšie dopredu zistiť, aké sú priemerné mesačné vyhľadávanosti kľúčových slov v danej oblasti.

Ak by ste sa pustili do optimalizácie stránky v oblasti, kde máte možnosť získať tak 600 návštev z Google (napr. predaj madiel), veľmi by sa vám to nemuselo oplatiť.

Na zistenie presnej vyhľadávanosti by ste museli urobiť detailnú analýzu kľúčových slov, ale na odhad stačí použiť nástroj Keyword planner, ktorý vám veľmi rýchlo ukáže, aký je mesačný objem vyhľadávania.

V prípade fitness a cvičenia je to okolo 500 – 600 tisíc vyhľadávaní mesačne a samozrejme, v januári, keď sú všetci namotivovaní pracovať na sebe, tak to vystrelí ešte vyššie.

Nehovoriac o tom, že témy ako zdravé stravovanie a chudnutie je ďalších niekoľko 100 tisíc vyhľadávaní mesačne.

Potenciál je viac ako veľký aj na naše maličké Slovensko.

 

Analýza konkurencie

 

Sila konkurencie v Google

Hoci je Slovensko maličké, netrpí žiadnou núdzou o trénerov, fitness centrá a weboch o cvičení. Čiže konkurencie je dosť.

Oveľa dôležitejšie otázky však sú tieto:

  • je tu nejaký dominantný hráč(i)?
  • je tak silná konkurencia, že na ňu nikto v Google nemá?
  • robí konkurencia nejaké chyby alebo má nejaké medzery v SEO, ktoré nám hrajú do kariet?

 

Keď sme si pozreli rôzne kľúčové slová, tak takmer vždy sa na prvých pozíciách zobrazoval niekto iný. Samozrejme, existuje niekoľko veľkých značiek a eshopov s doplnkami výživy, ale žiadny z nich výrazne Google nedominuje, čo sa týka tém, na ktoré plánujeme tvoriť články.

Prvý dobrý signál.

 

Optimalizujú správne články správne?

Nie, nie je tam duplicita.

Na vysokej škole nás profesor manažmentu učil, že je rozdiel robiť veci správne a robiť správne veci. Totižto, môžete nejakú vec urobiť správne (teda bez chyby), ale keď je to úplne zbytočná vec, tak vám to veľmi nepomôže. Na druhej strane, ak urobíte správnu vec (teda tú, čo práve potrebujete), tak aj vaše výsledky sa dostavia rýchlejšie.

V SEO je to však trochu zložitejšie.

Ak by ste článok optimalizovali správne, nemusí vám to byť nič platné, keď tú tému ľudia v Google nehľadajú. Ak by ste aj napísali článok o tom, čo ľudia hľadajú (teda správny článok pre Google), ale neoptimalizovali ho, takisto vám to nemusí byť nič platné. Google by ho mohol, ale aj nemusel posunúť na prvé miesta. Bolo by to čisto na náhodu.

Preto je potrebné vyberať témy podľa toho čo je hľadané (správny článok) a optimalizovať ho (napísať ho správne).

Teraz, aká je realita? Robí to tak konkurencia? Keďže sa zobrazuje v Google, do určitej miery áno. Keď sme si však pozreli jej blog, pravidelne publikuje veľmi veľa článkov, aj sú optimalizované (majú nadpis Title, metadescription…), ale nie sú to témy, ktoré sú hľadané.

Druhý dobrý signál.

 

Kvalita obsahu

Kvalita obsahu je dosť subjektívna. Niekomu sa páči jedno, inému druhé.

Primárnu rolu však zohráva samotná platforma, cez ktorú chcete propagovať svoj obsah. Každá má iné kritéria kvality. Napr. Facebooku ide najmä o zdieľania, liky, komentáre (teda engagement, čiže zapojenosť užívateľov). YouTubu ide najmä o dĺžku pozretia videí.

Google má takisto na posudzovanie kvality svoje vlastné kritéria a tí, čo ich poznajú, majú dosť veľkú výhodu. A keď ich ešte dokážete skombinovať s tým, čo ľudia subjektívne považujú za kvalitné, tak v 9 prípadoch z 10 máte vyhraté.

V prípade Google sa kvalita obsahu hodnotí aj takto:

  • relevantnosť k zámeru vyhľadávania
  • dlhý obsah aj s 2000+ slovami
  • linkovanie na iné kvalitné zdroje, štúdie
  • citovanie expertov
  • obsah, ktorý dáva definitívnu odpoveď na otázky a problémy
  • obsah, ktorý dáva komplexnú odpoveď na problém

 

Ľudia kvalitu obsahu hodnotia aj takto:

  • relevantnosť
  • konkrétnosť
  • príklady
  • obrázky a videá
  • osobný príbeh autora
  • túžba dozvedieť sa niečo, čo ešte neviem
  • mať všetko na jednom mieste po kope
  • je tento autor dôveryhodný?

 

Keďže klient je dosť zbehlý v cvičení a sám si preskákal cez veľa nezdarov a rád, ktoré vôbec nefungovali, veľmi rýchlo vie rozoznať, aké rady v realite fungujú, a čo je mýtus.

Vie dať príklady, vžiť sa do kože čitateľa, vyvracať mýty a nezmysly, citovať štúdie a hlavne dať komplexnú odpoveď na problém.

Pri analýze konkurencie sme našli len jednu stránku, ktorá spĺňa úplne všetky z vyššie spomenutých kritérií. Nanešťastie, témy a články nie sú optimalizované podľa toho, čo ľudia hľadajú.

Väčšina ostatných článkov boli len články typu X rád ako dosiahnuť Y, kde boli len všeobecné odporúčania ako jedzte viac bielkovín a pod.

Ďalší dobrý signál.

 

Tvorba obsahu

Tvorba obsahu je veľmi náročná. Napísať kvalitný článok, ktorý bude naozaj niekoľkonásobne lepší ako momentálne dostupné, trvá aj niekoľko hodín.

Pre urýchlenie publikovania sme zvážili zapojiť externých copywriterov, ktorí by písali články spolu s klientom. Vyskúšali sme niekoľko externých copywriterov, ale žiadny z nich nenapísal článok, ktorý by spĺňal naše očakávania. Články boli všeobecné a v zásade sa ničím neodlišovali od konkurenčných.

Samozrejme, po našich komentároch by to vedeli prepísať, ale čas, ktorý sme venovali príprave podkladov a následne komentárom bol približne 60-70 percent času, za ktorý by klient napísali článok podľa svojich predstáv a zároveň bol optimalizovaný pre Google.

Platiť copywriterom od 50 do 100 eur za článok a ešte tomu venovať x hodín na komentovanie, pripravovanie podkladov a komunikáciu s nimi by bolo veľmi neefektívne.

Výsledok teda bol o 210 eur ľahšia peňaženka, niekoľko hodín v nenávratne stratených a k tomu žiadny článok v stave hodného publikovania na pripravovaný portál.

Pri posudzovaní kvality sme boli maximálne nekompromisný.

Preto sme radšej zvolili cestu písania článkov vo vlastnej réžii. Nie je to síce najideálnejšie, keďže sme chceli publikovať čo najviac článkov v čo najkratšom čase, ale kvalita článkov je prioritnejšia.